Penadol Tiruan ( Bertulisan Merah ) sebenarnya....

Anamarza
1
Agak lama juga isu panadol tiruan ( bertulisan merah ) dan panadol tulen ( bertulisan biru ) berlegar-legar di wall facebook, baru sekarang berkesempatan untuk update berkaitan isu ini.

Sebenarnya isu yang disebarkan tersebut ada penerangnya yang tersendiri. Mungkin anda pernah ternampak isu berkaitan penadol ini di kongsi di wall facebook dengan caption seperti dibawah beserta gambar panadol tiruan ( bertulisan merah ) dan panadol tulen ( bertulisan biru ):
INFO TERKINI, kwn atas kwn keje bhgn kdnk. Jgn beli panadol yg blkg dia cop merah. Yg tulen hanya cop bwarna biru. Yang jual di kedai runcit semua warna merah, antara kandungan panadol tiruan ini. - paracetamol overdos, bedak sejuk, tepung gandum dan tepung2 lain. Klu tgk pun biru ada bar code.. SEBARKAN !!
Menurut satu sumber sebenarnya kedua-dua panadol sama ada bertulisan merah mahupun bertulisan biru kedua-duanya adalah tulen dan dikeluarkan oleh GlaxoSmithKline Malaysia. Yang membezakan kedua-dua panadol itu ialah :


Panadol bertulisan merah adalah keluaran (pembungkusan) lama dan panadol bertulisan biru pula adalah keluaran (pembungkusan) terbaru.

Panadol bertulisan merah tu last batch dikeluarkan pada tahun 2011, manakala panadol bertulisan biru pula mula dikeluarkan pada tahun 2012. Kebiasaannya jangka hayat (tamat tempoh) panadol ialah 5 tahun, so untuk panadol versi lama ( bertulisan merah ) kemungkinan akan berada di pasaran sehingga tahun 2016, maksudnya selagi ada stok dan belum tamat tempoh selagi tu la versi merah tu akan berada di pasaran.

Untuk kepastian setiap kali beli penadol di kedai lihat batch bila ianya dikeluarkan. Jika terjumpa panadol bertulisan merah yang dikeluarkan selepas tahun 2011 boleh la ajukan pertanyaan atau aduan ke pihak yang sepatutnya atau terus dapatkan kepastian dengan menghubungi pihak GlaxoSmithKline Malaysia.

Nota Jejari : Jarang yang amat telan panadol...

Post a Comment

1Comments

  1. ad x bukti ksahihan dari panadol sendiri????

    ReplyDelete
Post a Comment