7 bahan yang perlu kita elak

Anamarza
6
7 je?

Tak la sebenarnya banyak lagi bahan yang digunakan dalam pemprosesan makanan yang tak elok untuk kita ambil. Setiap bahan tu ada had dibenarkan untuk digunakan. Tapi tak semua pihak yang terlibat dalam pemprosesan makanan akan ikut guideline yang diberi.

Malah ada juga pengilang yang tak bermoral menggunakan bahan yang terlarang. Biasa kan kita dengar produk-produk makanan tertentu yang ditarik balik pemasarannya sebab ada mengandungi bahan yang boleh memberi kesan buruk kepada tubuh kita.

Okey la , berbalik pada tajuk entry, 7 bahan yang dimaksud kan yang perlu di elak ialah :

  1. High-Fructose Corn Syrup
  2. Trans Fats - lemak trans
  3. Artificial flavors - Perasa buatan
  4. Monosodium glutamate (MSG)
  5. Artificial Colors - Pewarna buatan
  6. Artificial Sweeteners - Pemanis buatan
  7. Preservatives - Bahan pengawet




Semakin maju manusia semakin banyak lah bahan pengawet, bahan tiruan yang digunakan dalam produk makanan untuk menjadikan sesuatu makanan tu sedap, menarik dan tahan lama. Contoh terdekat  waktu bulan puasa ni, berapa banyak biskut dan kuih raya yang dijual dengan pelbagai perasa dan warna untuk menarik minat pelanggan membelinya.

Tak semua yang dijual tertulis homemade cookies betul-betul menepati maksudnya. Ada yang hanya sekadar tertera perkataan homemade tapi sebenarnya cara pembuatannya tak jauh beza dari kilang, banyak penggunaan bahan pengawet , perasa tiruan dan pewarna tiruan.

Jadi pepandai la korang pilih apa yang terbaik, kalau rasa nak beli kuih raya tu, beli la dari peniaga yang betul-betul ikhlas nak berniaga bukan dari peniaga yang hanya pentingkan untung semata-mata hingga sanggup menggunakan bahan murah dan bahan yang tidak berdaftar.

Tags

Post a Comment

6Comments

  1. fuh~ macam2 bende bahaya dh tercampur dalam makanan kita kan~ sama sedar atau tak.. huhuhu

    ReplyDelete
  2. betul..makin maju makin banyak bahan yg diorang nak jimat lepas tu buat dalam lab je instead of guna natural product..ngeri..tapi pengeluar buat seolah olah ianya tak membahayakan kesihatan.. baik buat sendiri dan cuba elak guna pewarna..

    husband saya tak berkenan kalau saya buat kek yg nak kena guna banyak2 pewarna macam kek karamel tu..saya buat pun sbb adik nak makan.. (alasannn..sebenarnya saya da lama teringin nak buat..) haha

    ReplyDelete
  3. aah. kalau boelh sebelum nk beli ape2 tu bace dulu ingredients die kat belakang tu..

    ReplyDelete
  4. O.o biology~ wahh.. good info ^^ btw, thank you for the info~

    ReplyDelete
  5. yg paling selalu dengar MSG la kan.

    ReplyDelete
  6. sebab warna2 meriah tu le yang dapat menarik pelanggan. ishh

    ReplyDelete
Post a Comment