Perkembangan Janin : Sembilan Bulan

Anamarza
0
Bulan terakhir, selepas melalui sembilan bulan kehamilan, saat yg dinantikan tiba. Anda boleh bersalin sebelum cukup perkiraan sembilan bulan (minggu ke 37 atau minggu ke 38) dan mungkin juga pada minggu ke-39 atau minggu ke-40. tidak semestinya anda akan lahir pada tarikh EDD yg telah diberi. Hanya 5 peratus bayi dilahirkan pada tarikh yang dijangkakan. Mungkin juga anda akan melahirkan pada minggu ke-41, bergantung kepada keadaan kandungan. Doktor akan memeriksa kandungan anda dan memutuskan apa yg terbaik untuk anda sekiranya kandungan anda telah melewati tarikh yg dijangka.

Pada 39 minggu, bayi adalah sekitar 51 sentimeter panjang bila diukur dari kepala ke kaki, dan beratnya sekitar 3.4 kilogram bila dilahirkan. Tetapi jika bayi anda di mana-mana di antara 2.5 kilogram dan 3.8 kilogram, itu berat badan yang sihat.

Cecair amnion, yang dulunya jernih, sekarang menjadi pucat dan berwarna seakan susu akibat penanggalan verniks kaseosa bayi anda. Lapisan atas kulit juga menanggal apabila kulit baru timbul.


My ImageMinggu ke-39
(source: pregnancytoday.com)
My ImageMinggu ke-40
(source: pregnancytoday.com)
My ImageMinggu ke-41
(source: pregnancytoday.com)


      My ImageGambar 3D scan pada minggu ke-39 (source: pregnancy.org)
      My Image Gambar 3D scan pada minggu ke-39 (source: pregnancy.org)
      My Image(source: pregnancy.org)


      Sumber article : babycenter.com.my (minggu ke-39 , 9 Bulan )


      Coretan Berkaitan :
      Tags

      Post a Comment

      0Comments

      Post a Comment (0)