Jangan Guna , Jangan Jual Produk yang Mengandungi Racun Berjadual

Anamarza
0
Ramai yang meninggalkan komen di entry " 2016: Senarai Produk Kosmetik yang disenarai hitam oleh KKM " bertanyakan tentang penggunaan produk-produk tertentu samaada selamat untuk digunakan atau adakah produk sekian-sekian ada racun / bahan berbahaya .

Bagus la kan dah ramai yang ambil berat tentang hal ni. Cuma satu je, saya bukan lah orang yang tepat untuk memberikan jawapan kepada persoalan sebegitu. Saya cuma kongsikan maklumat sahaja, sebarang pertanyaan boleh di ajukan ke pihak BFPK atau bahagian penguatkuasa farmasi negeri.


Apa yang saya boleh tolong, hanyalah berkongsi maklumat /hebahan dari pihak penguatkuasa farmasi sahaja. Jika ada produk-produk tertentu yang dah disahkan mengandungi bahan berbahaya saya akan kongsikan di blog ini. Dipihak kalian pulak, even penjual sesuatu produk itu menyatakan yang produk mereka selamat dan berdaftar, kalian boleh minta no. pendaftaran produk tersebut kemudian cek di web BFPK @http://bpfk.moh.gov.my/.

Sebabnya terdapat banyak kes penjual memberikan no pendaftaran palsu. Ada sesetengah penjual menggunakan no. pendaftaran produk lain.

Satu lagi pastikan kalian membeli sesuatu produk tu dari penjual yang berdaftar bagi mengelakkan kita terbeli produk klon/ produk palsu. Kepada penjual pula, pastikan produk yang kalian jual itu selamat untuk digunakan dan sememangnya produk yang sudah berdaftar.


Ok la dibawah ni antara produk yang bermasalah.

ACAI BERRY SOFTGEL ABC



BELLA FORMULA SINUS CURE




BEST SLIM


BURN SLIM LIPO 9



COLLAGEN PLUS VIT E NIGHT CREAM


DERMANIC+ TRANSCAPS


EXTRA HERBA


FIGURE UP


HYDROQUINONE TRETINOIN BABYFACE


MA'JUN BURUNG UNTA


MAJUN MUTIARA


MAXI - PEEL


MUJARAB RESDONG PLUS


POLLA GOLD SUPER WHITE PERFECTS


SKYLINE SIHAT & KUAT


SUPER GEMUK


SURUT AYU


TIAN MA TU CHUNG SEVEN LEAVE GINSENG



Post a Comment

0Comments

Post a Comment (0)