Kuih Kasturi antara kuih kesukaan saya.

Anamarza
8
Antara menu sampingan untuk berbuka puasa yang sempat di snap tapi tak sempat nak up entry. Actually bukan tak sempat sebab tak de masa, tapi sebetulnya tak mencari masa pun (^_^)

Dek kerana gambar dah di snap so lepas ni banyak la entry "basi" yang akan di publish. Orang lain duk sibuk up entry raya, saya ni baru terhegeh-hegeh nak up cerita masa bulan puasa dulu. Nak buat camna, raya kami tak banyak gambar so tak best pulak nak story semata tanpa selingan gambar kan.

Berbalik pada tajuk entry ni, kuih kasturi ni memang antara kuih kesukaan saya. Tapi saya jarang sangat beli kuih ni kat sini, sebab susah nak jumpa yang betul-betul kena dengan selera. Ada setengah tu banyak kelapa, ada setengah tu pulak lebih rasa tepung dari kacang, ada juga kuih kasturi yang dibeli, salutan tepungnya tu tak garing.

So,kebetulan hubby request nak makan bubur kacang hijau, dah alang-alang ada kacang hijau tu yang merajinkan diri buat kuih kasturi ni. Eh korang minat tak kuih kacang hijau ni?

Pada yang minat makan kuih ni, pe kata korang try buat sendiri pulak, nak membuatnya tak de la susah sangat, tak caya boleh tengok bahan dan cara membuat kuih kasturi ni di bawah



Resipi kuih kasturi atau kuih kacang hijau


Kuih Kasturi / Kuih rengas / Kuih Kacang Hijau

Resepi : HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Inti Kacang Hijau
Bahan-bahan :
  • 1 cawan kacang hijau
  • 3/4 atau 1 cawan gula pasir(kemanisan bergantung kepada selera masing2)
  • 1 sudu kecil garam
  • Air secukupnya untuk merebus kacang


Cara2 membuatnya:

  1. Kacang hijau dicuci dan ditoskan seketika,rebus dengan lebih kurang 7-8 cawan air sehingga empuk.
  2. Apabila air rebusan hampir kering,tambahkan sedikit air supaya kacang lebih lembut dan tunggu sehingga benar2 kering(sila kacau selalu apabila hampir kering tu untuk mengelakkan berkerak atau hangus)
  3. Setelah benar2 kering,barulah masukkan gula dan garam tadi. Inti akan mencair kembali kerana gula yang cair tu..Biarkan renih dan kering lagi sekali..kacau sekali sekala dan pastikan guna api sederhana.
  4. Apabila sudah mula kering,perlahankan api..dan kacau sentiasa.
  5. untuk memastikan inti sudah masak-kacang yang dimasak tadi tidak lagi mengeluarkan wap dari inti atau tiada renihan lagi walaupun api masih terpasang..memang senyap je(takde plup2 dah kat adunan inti tu..haha..bahasa apa aku guna nih),dah siap laa tu..harap faham laa maksudnya ni..hehe
  6. Padamkan api dan sejukkan inti sepenuhnya sebelum dibentuk..
  7. Bentukkan bulat2 sebesar bola pingpong dan leper2kan sedikit.


Adunan tepung/batter:
Bahan-bahan
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/3 sudu mkn marjerin
  • 1 sudu kecil garam
  • secubit gula
  • 1/2 cawan air
  • Sedikit pewarna kuning
  • Minyak secukupnya untun menggoreng-lebih kurang 2 cawan
Cara membuatnya:
  1. Dalam bekas,campurkan tepung,marjerin,garam,gula. Masukkan air dan kacau menggunakan hand whisk supaya adunan cepat sebati. Tambahkan sedikit pewarna kuning
  2. Panaskan minyak dalam kuali,celupkan inti yang sudah dibentuk tadi ke dalam adunan tepung dan goreng sehingga keemasan.
Mudah saje kan!

Post a Comment

8Comments

  1. SY SUKA JUGAK TAPI NAK WAT SENDIRI MALAS..HHEE


    SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN

    ReplyDelete
  2. yus pun suka kuih ni, tapi tak pernah buat sendiri....

    ReplyDelete
  3. bukan kuih favourite saya..jadi kalau nak makan tunggu mak buat..hehehe..

    ReplyDelete
  4. saya tak berapa jalan kuih ni. jadi takde le membuatnya, huhu..

    ReplyDelete
  5. kuih ni sedap makan time lepas baru masak..rangup2.. o..kuih kasturi ke nama dia.. ingat kuih raya kasturi tue..ngee ngee...

    ReplyDelete
  6. ooo namenye kasturi. baru tau...

    ReplyDelete
  7. MM pon suka kuih ni.. Paling best kalau dapat yang garing di luar, lembut kat dalam.. Tangkap syahdu je makan.. Hikhik! Wah! Ada resepi nih.. Bolehla try pasni.. Tak pernah buat lagi nih.. Harap2 menjadilah.. Thanks share resepi! =)

    ReplyDelete
  8. kuih ni sedap tapi kalau makan banyak2 jadi muak

    ReplyDelete
Post a Comment