Solat Sunat Dhuha : Cara dan Kelebihannya

Anamarza
6
Jom kita cuba biasakan diri kita mengerjakan Solat Sunat Dhuha. Even ianya hanyalah solat sunat tapi banyak kelebihan jika melakukannya. Sepertimana sabda Rasulullah S.A.W dalam hadis yang bermaksud:,

” Barangsiapa yang melakukan solat Dhuha membaca rakaat pertama surah Al-Fatihah dan ayat Kursi 10 kali, dan pada rakaat kedua surah Al-Fatihah dan Al-Ikhlas 10 kali, nescaya ia mendapat kerelaan Allah Yang Maha Besar.” 
(HR. Anas B Malik). 

” Barangsiapa yang mengerjakan solat Dhuha dengan terus menerus, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu seluas lautan.” 
(HR Tirmizi)

”  setiap pagi masing-masing persendian/ruas tulang daripada kamu sedekah, dan setiap bertasbih sedekah dan setiap tahmid (ucapan Alhamdulillah) itu sedekah, dan setiap ucapan takbir itu sedekah, dan menyeru dalam kebaikan sedekah, dan melarang dari perbuatan jahat itu sedekah, dan sebagai ganti semua itu, cukuplah dengan mengerjakan solat Dhuha dua rakaat.” 
(HR Ahmad, Muslim dan Daud)


Cara untuk melakukan , berapa bilangan rakaat bagi solat dhuha, waktu yang sesuai , niat solat sunat dhuha dan doa selepas selesai solat boleh lihat dibawah.





Tags

Post a Comment

6Comments

  1. terima kasih kerana berkongsi..
    cuma utk yg bekerja dan ruang masa yg terhad nak baca sehingga 10kali ayat kursi satu memg agak sukar.. memadai membaca surah2 yg ringkas yg disenaraikan utk solat dhuha.. yg penting buat secara istiqamah kan kak.. :)

    ReplyDelete
  2. mekasih untuk info ni kak..dah lama gak tak buat..aiii..

    ReplyDelete
  3. Assalam ana..terima kasih mengingatkan lagi..

    ReplyDelete
  4. time kasih utk info ni..sy mmg tgh cari cara2 solat dhuha ni...

    ReplyDelete
  5. terima kasih untuk panduan solat dhuha ni..seronok bila dapat buat..moga kita sama2 dilimpahkan rezeki terutama bagi pelajar seperti saya ni..alhamdulillah..

    ReplyDelete
Post a Comment